Workshop med engasjerte ansatte i Music Norway. Foto: Erlend Eggen
Workshop med engasjerte ansatte i Music Norway. Foto: Erlend Eggen

Workshop: Music Norway

Skrevet 16. februar 2022

For å få bedre tak på bærekraftsmålene fasiliterte Klimakultur en fullstendig gjennomgang av bærekraftsmål og delmål for Music Norway.

Hvordan kan en aktør som Music Norway, musikkbransjens eksportorganisasjon, innlemme bærekraftsmålene i sin daglige drift?

Klimakultur fasiliterte denne uken en gjennomgang av bærekraftsmål og utvalgte delmål for Music Norway. Workshopen hadde til hensikt å introdusere bærekraftsmålene på en enkel måte for ansatte i Music Norway.

Bærekraftsmålene setter søkelys på interne aktiviteter i tillegg til all utadrettet aktivitet i samarbeid med andre. I en tid hvor musikkbransjen skal utvikle lavutslipps forretningsmodeller og øke aktiviteten vil arbeidet med bærekraftsmålene kunne være et viktig og nyttig hjelpemiddel.

Music Norway spiller en avgjørende rolle for utviklingen av norsk musikkbransje og samarbeider tett med myndigheter og næringsliv. Bærekraftsmål nummer 8 (anstendig arbeid og økonomisk vekst) er spesielt relevant for en aktør som Music Norway, nettopp fordi mulighetene i musikkbransjen er så store når Norge og verden etterspør arbeidsplasser og verdiskapning med lave klimagassutslipp. 

Music Norway har i samarbeid med Balansekunst utarbeidet en veileder for flerkulturelt mangfold i norsk musikkbransje: Døråpneren. Hovedprinsippet i FNs bærekraftsmål er: Leave no one behind. Døråpneren er et godt eksempel på hvordan en aktør som Music Norway kan spille en viktig rolle i å omstille musikkbransjen i tråd med bærekraftsmålene.

 

Vil du ha nyheter, verktøy, ressurser og informasjon rett i innboksen?

* påkrevd
Nyhetsbrevet sendes ut en gang i måneden