Webinar Belinda Noble

Webinar: Forbud mot fossilsponset undervisning

Skrevet 11. mars 2025

Klimakultur inviterer til webinar med Belinda Noble fra Comms Declare om et nytt forbud mot fossilsponsing i skolen i Australia.

Påmelding her / registration here

Webinar: Nei til fossilsponset undervisning 

Tirsdag 25. mars 2025. Kl. 10.00 - 11.00 (CET)

Vi skal snakke med Belinda Noble, grunnlegger av Comms Declare i Australia. Der har organisasjonen jobbet med å engasjere kommunikasjonsbransjen på klima, og å få til reguleringer og forbud mot fossilreklame- og sponsing.

Organisasjonen kunne nylig feire en milepæl da de lovgivende myndighetene i Australian Capital Territory vedtok vedtatt landets første forbud mot å la kull-, olje-, og gasselskaper få sponse skoleprogrammer.

Vedtaket kom etter at Comms Declare offentliggjorde en nasjonal undersøkelse som viste at:

  • 56 % av foreldrene var imot at kull-, olje- og gasselskaper sponser skoleprogrammer
  • 87 % av foreldrene sa at de ville foretrekke statlig finansiering fremfor selskaper som driver med fossilt brensel.

Det vedtatte forslaget sier man innen begynnelsen av skoleåret 2026 skal oppdatere Utdanningsdirektoratets retningslinjer for å forhindre at fossilselskaper sponser offentlige skoler. I tillegg skal man bistå skoler som i dag mottar penger eller sponsing fra fossilselskaper med å gå over til alternativ finansiering etter behov.

Belinda Noble jobbet nesten 20 år med TV-nyheter før hun gikk over til kommunikasjonsbransjen, blant annet som kommunikasjonssjef for Røde Kors. Hun grunnla Comms Declare i 2020 for å fremme klimahandling i kommunikasjonsbransjen. Organisasjonen har nå hundrevis av medlemmer, deriblant reklamebyråer og markedsføringsfolk. Belinda har fem barn og to hunder.

Fossilsponset undervisning i Norge:

Fossilselskapers markedsføring mot barn gjennom undervisningsprogrammer har blitt brukt siden 1920-tallet for å bygge kredibilitet og sikre fremtidig arbeidskraft. 

I Norge får fossilselskaper drive markedsføring mot titusenvis av barn helt ned i 6-års alderen hvert år. Det gjelder for eksempel vitenskapskonkurranser som First Lego League hvor foreldre må underskrive en avtale som lar sponsorene (Equinor, TEKNA og Utdanningsdirektoratet) bruke foto og film av barna til markedsføring. 

Equinor sponser også undervisningsprogrammet Kodekraft som tilbys gjennom norske vitensentre. Halvdelen av alle norske ungdomsskoler har gjennomført Kodekraft til nå. 

I Rogaland har 1000 elever fra 14 videregående skoler gjennomført Vår Energi Challenge 2025.  Undervisningsprogrammet fra Ungt Entreprenørskap er sponset av Vår Energi som også har bestemt problemstillingen som ungdommene skal jobbe med. Årets oppgave hadde fokus på å bygge en tett kobling mellom Fns bærekraftsmål og Vår Energis fremtidige drift på norsk sokkel.

Vil du vite mer om hvordan norske oljeselskaper sponser undervisningsprogrammer for barn og unge? Les Klimakulturs rapport her (PDF).

Vil du ha nyheter, verktøy, ressurser og informasjon rett i innboksen?

* påkrevd
Nyhetsbrevet sendes ut en gang i måneden