Kopi Av Uten Navn (1140 X 530 Px)

Se webinar om forbud mot fossilreklame

Skrevet 03. mars 2025

Amsterdam, Haag og Västra Götaland regionen har alle innført forbud mot fossilreklame. Klimakultur inviterte til webinar for å lære mer om hvordan reklameforbudene ble til.

Se webinaret her (youtube)

Vi inviterte Anne Braat fra Reclame Fossielvrij (Fossil Free Advertising) og Anna Jonsson fra New Weater Sweden til å dele sine erfaringer med forbud mot fossilreklame ulike steder i Europa.

I webinaret fikk vi høre om prosessene bak forbudene i fire europeiske byer og regioner - Amsterdam, Haag, Stockholm og Gøteborg, som alle har innført forbud mot fossilreklame, men på ulike måter og med forskjellig effekt.

Hva er fossilreklame?

Anna Braat innledet med å gi sin definisjon av hva et fossilt reklameforbud innebærer: 

"We have a standard definition that includes two types of advertising. First, advertising from fossil fuel companies like Shell, Equinor, or BP, who extract oil and gas and have a poor track record of transitioning to renewables. Second, advertising for products that heavily use fossil fuels and lack good alternatives, such as flights, fossil-based cars, and cruise trips. These products are glamorized and normalized despite contributing to climate breakdown and air pollution. The aim of a fossil ad ban is to reduce emissions and counter the misleading nature of these ads. Ultimately, we want to prevent the promotion of increased fossil fuel use"

Forbudene i Amsterdam og Haag

Reclame Fossilvrij bidro sterkt til forbudet som ble vedtatt i Amsterdam 2020. Året før, i 2019 ble det gjennomført en vellykket kampanje mot en barnefestival sponset av Shell. Denne seieren satte søkelyset på hvordan selskaper som Shell bruker reklame og sponsing for å påvirke folks holdninger. Eksempelet ble ekstra tydelig i og med at Shell i dette tilfellet rettet seg spesifikt mot barn og deres foreldre. 

Amsterdam-forslaget hadde som mål å innlede samtaler med reklameselskaper for å forby reklame for fossilt brensel. Forbudet har vært lite effektivt på grunn av lange kontrakter som reklameselskapene ikke kan bryte.  

I Haag har de nylig innført fossilt reklameforbud i lov, loven trådte i kraft 1. januar. Det er stor interesse for forbudet som mest sannsynlig gir raskere og mer konkrete resultater.

Fra initiativ til forbud

Anne Braat delte erfaringer fra hvordan Reclame Vossilvrij bistår lokale initiativer mot fossilreklame. Initiativene kan komme fra organisasjoner eller politikere fra ulike partier. De får oppfølging og hjelp av teamet til Reclame Vossilvrij for å skape oppslutning om forslaget. Det har blant annet viktig å samarbeide og hente støtte fra for eksempel helseorganisasjoner som ser helsegevinsten av disse forbudene. 

“When starting a new initiative in a city, the campaign team first analyzes the political landscape to identify parties and council members who might be supportive to the cause. They often work with green or social democratic parties, and sometimes collaborate with local individuals or groups. The team then reaches out to council members to discuss existing policies and gauge their interest in a fossil ad ban.  They provide resources and support to the council members, including facilitating discussions and encouraging citizen participation in council meetings. They've also found that healthcare professionals can be effective advocates for the cause” - Anne Braat, Reclame Vossilvrij.

Suksess i Västra Götaland

Anna Jonsson fra New Weather fortalte om fremskrittene som er gjort i Sverige, særlig i Stockholm og Göteborg. Hun påpekte at mens Stockholm har innført et delvis forbud mot reklame for fossilt drivstoff i kollektivtrafikken, har Västra Götaland vedtatt et mer omfattende forbud, som også omfatter reklame for flyreiser og fossildrevne kjøretøy. Jonsson understreket hvor viktig det er å komme i dialog med politikere og beslutningstakere for å få nye forbud mot fossilreklame i Norden.

Det er Västtrafik som selv har fattet beslutningen om å fjerne all fossilreklame fra kollektivtrafikken i Västra Götaland. Lars Backström, vd, i Västtrafik forklarer bakgrunnen for vedtaket, - Utsläppen av koldioxid minskar inte tillräckligt snabbt, samtidigt som vi i kollektivtrafiken är nästintill fossilfria. Det känns inte rimligt att visa reklam för sådant som uppenbart bidrar till negativ klimatpåverkan.

Ressurser

Vil du ha nyheter, verktøy, ressurser og informasjon rett i innboksen?

* påkrevd
Nyhetsbrevet sendes ut en gang i måneden