Det er vanskelig å snakke om klimarettferdighet uten å snakke om norsk oljeproduksjon og dens betydning for klimakrisen. Norsk Kulturforum og Klimakultur inviterte til en panelsamtale om nettopp kultur og klimarettferdighet under årets Kultyrytring i Drammen.
- Klimarettferdighet for meg betyr at klimakrisen ikke bare handler om klima og natur, den handler og om sosial rettferdighet og menneskerettigheter, sa klimaforkjemper Penelope Lea på spørsmål om hva klimarettferdighet betyr for henne.
Norsk Kulturforum og Klimakultur inviterte Penelope Lea, Lindis Hurum fra Leger Uten Grenser, Alexander Roberts fra Rosendal Teater, Nadine Ouedraogo Constant fra Nasjonalmuseet og Bård Vegar Solhjell fra Norad til å dele deres erfaringer med klimarettferdighet og hvordan kulturfeltet kan vise empati med folkene i det globale sør der klimaendringene treffer hardest. Julie Forchhammer i Klimakultur ledet panelsamtalen.
Nadine Ouedraogo, programansvarlig for formidling på Nasjonalmuseet, kunne fortelle hvordan klimaendringene blir et stadig hetere tema i den internasjonale museumssektoren. Nadine dro frem hvordan flommene i Uganda gjør at de sliter med å ivareta sine egne samlinger. - Konsekvensene av det vi gjør i vesten har store konsekvenser for hvordan man skal klare å ivareta museums- og kulturgjenstander i andre land.
- Klimaendringene er den store utviklingsødeleggeren, sa Bård Vegard Solhjell, direktør for Norad, og viste til at antallet fattige øker og at grunnlaget for landbruksproduksjon ødelegges av klimaendringene. Resultatet er en dobling av antallet mennesker som trenger akutt humanitær hjelp og at klima er den store driveren.
Lindis Hurum, generalsektrær i Leger Uten Grenser fortalte hvordan klimakrisen forverrer situasjonen på steder hvor deres organisasjon er inne, men også hvordan hetebølger, flom og tørke forårsaker nye og mer omfattende humanitære kriser enn tidligere.
Avslutningsvis grep Julie fatt i spørsmålet om kulturfeltet kan være med å påvirke norsk oljepolitikk. Kulturfeltets potensiale for å synliggjøre forbindelsen mellom norsk oljeproduksjon og klimakrisens konsekvenser er et ømtålig tema, men at Norge bærer et ansvar var panelet enige om.
Alexander Roberts fikk avslutte samtalene med et praktisk råd til resten av kulturfeltet. - Det burde bekymre oss alle, hvis Rosendal Teater blir ansett for å gjøre mye. Vi prøver, men alle, også vi, må gjøre mer. Kunst gir oss muligheten til å gjenskape forholdet vi har til oss selv, hverandre og verden rundt oss. I klimakrisen kan kunsten aktivere folks fantasi til å mene noe om hva slags fremtid vi ønsker å skape sammen. Det handler ikke bare om krise og et tyngende ansvar, men også om glede og om å utforske mulighetene sammen.
Introduksjon om kultur og klimarettferdighet
Farah Ahmed fra Julie's Bicycle innledet med en introduksjon om klimarettferdighet og hvorfor kulturfeltet bør bruke det som basis for deres klimaarbeid.
Se introduksjonen her: