Konsertbransjen er på vei ut av dvalen. Et skifte er i emming: For å klare klimakuttene må det tenkes sirkulært.
Frida Fliflet i Klassekampen har intervjuet en rekke aktører i musikkfeltet om den grønne omstillingen som foregår akkurat nå. Hun har snakket med blant annet Live Nation, Bergen Live, Karen Sofie Sørensen og Kjetil Fagerlund Wevling i Kulturrom, Sigrid Skjerdal i Vinjerock og Klimakulturs Julie Forchhammer:
"– Musikkbransjen i Norge har vært godt vant: Vi har hatt mye penger og ressurser, og ting har liksom alltid ordnet seg, sier Julie Forchhammer.
Hun er klimaarbeider med lang fartstid i bransjen – tidligere leder for Vinjerock og miljøsjef i Øyafestivalen. Nå driver hun selskapet Klimakultur, og er den som bransjen kommer til med miljøspørsmål. Hun er også fast spaltist i Musikkmagasinet.
– Men i det siste er det mange bransjefolk som plutselig blir konfrontert av ungene. «Hvorfor gjør dere ikke mer, hvorfor går det ikke fortere?» Så kom koronaen, og deretter FN-rapporten i august – og siden da har telefonen min ringt i ett kjør. Det ser ut som musikkbransjen har våknet opp på ekte.
Denne oppvåkningen dreier seg om mer enn «å kutte plastglass», ifølge Forchhammer. Og det er mange enkeltsjeler som har lagt mye arbeid, tid og penger i klimatiltak. Men ballen begynner ikke å rulle før de virkelige kjempene skjønner at de må på banen, mener hun. Det kan kanskje være på vei nå. Det svære, litt uhåndgripelige ordet sirkulærøkonomi virker å ha fått større fotfeste i musikkbransjen. Forchhammer peker på større, mer strukturelle tendenser: Hvor mye vi handler, hvordan vi reiser og transporterer varer, hva vi eier og leier."
Les hele saken her (åpen for alle)