Skjermbilde 2022 04 03 Kl. 21.02.48

Hva betyr EUs Green Deal for kulturlivet?

Skrevet 01. april 2022

Webinar: Europakommisjonens nestleder Frans Timmermans om EUs Green Deal og hva den betyr for kunst- og kulturlivet. 

Europakommisjonens grønne vekststrategi (EUs Green Deal) viser hvordan EU-landene skal nå klimamålene i 2030 og oppnå klimanøytralitet innen 2050.

Hvordan påvirkes kulturlivet og hva kan kulturlivet bidra med for å oppnå målene i planen? Det var temaet for et seminar i regi av We Don't Have Time, fredag 1. april 2022

Gjest var Frans Timmermans, nestleder i europakommisjonen og leder arbeidet med EUs grønne vekststrategi, en omfattende plan for å nå målet om nullutslipp innen 2050. I foredraget presenterte Frans Timmermann nøkkelpunktene i den grønne vekststrategien, og vektla viktigheten av å være forberedt på det som er planens største slagside - at planen er inngripende, og vil kunne oppleves urettferdig.

For å sikre at folk ikke vender seg mot planen må alle ta del i omstillingen, og den må gi en opplevelse av trygghet for folk fra alle samfunnslag. I praksis betyr det at arbeidsplasser med lave utslipp og lavt energiforbruk må skapes raskt. Effektive omfordelingstiltak er avgjørende for at målene i planen skal nås med befolkningen i ryggen. 

Dette er de 3 hovedpoengene i Hans Timmermans foredrag om EUs grønne vekststrategi:

  • Oppnå null utslipp av klimagasser innen 2050
  • Oppheve koblingen mellom økonomisk vekst og naturødeleggelser
  • Alle skal med!

Timmermann vektla kulturfeltets rolle i omstillingen og fokuserte på følgende nøkkelpunkter:

  • Hjerte og hode må være sammenkoblet for å lykkes med målsettingene i strategien.
  • I et polarisert mediebilde lærer kunst og kultur oss å være uenige og møte meningsmotstandere på en argumenterende og sivilisert måte.
  • Kunst og kultur er et viktig instrument for å skape refleksjon og tillit til vitenskap.

Foredraget kan sees i sin helhet på We don’t have time.

 

Vil du ha nyheter, verktøy, ressurser og informasjon rett i innboksen?

* påkrevd
Nyhetsbrevet sendes ut en gang i måneden